Apteekin vinkit

Apteekin vinkit

Meiltä saat vinkkejä itsehoitoon, hyvinvointiin ja ihonhoitoon. Tutustu henkilökuntamme suosittelemiin tuotteisiin. Vinkkaamme vuodenaikaan ja teemaan sopivat täsmätuotteet. Tervetuloa tutustumaan valikoimaamme sekä kauden tarjoustuotteisiin!

D-vitamiinia syksyyn

Syksyn jälleen lähestyessä saatamme tarvita enemmän D-vitamiinia kuin kesäkuukausina, jolloin auringon UV-säteily muodostaa ihossamme D-vitamiinia elimistön tarpeisiin. Oman D-vitamiinitarpeen selvittämiseksi laboratoriokoe on varmin tapa saada selville, onko D-vitamiinipitoisuus elimistössä riittävällä tasolla. D-vitamiinipitoisuuksiin vaikuttavat mm. ravitsemus, ihonväri, ikä ja ruokavalio. Parhaiten D-vitamiinia ravinnosta saa ravintorasvoista kuten margariineista, maidosta ja kalasta. Kasvikunnan tuotteista D-vitamiinia on vain joissakin metsäsienissä hyvin pieniä määriä. D-vitamiini vaikuttaa esimerkiksi immuunipuolustukseen sekä luuston kasvuun ja ylläpitoon.

Suomessa D-vitamiinin saanti on parantunut D-vitaminoitujen elintarvikkeiden (kuten maito) ansiosta, mutta puutostiloja voi silti esiintyä väestössä. Nyt kannattaakin päivittää oma vitamiinivarasto D-vitamiinilla, jota voi käyttää esimerkiksi pimeämpinä kuukausina lokakuusta maaliskuuhun, jos D-vitamiinia ei saa päivittäin tarpeeksi elintarvikkeista. Lapsilla yleisin vahvuus on 10 mikrogrammaa, mutta aikuiset voivat käyttää tarpeen mukaan vahvempaa valmistetta korkeintaan 100 mikrogrammaan asti (suurin sallittu päiväannos). Kannattaa kuitenkin muistaa, vaikka auringosta tai ravinnosta ei voi saada liikaa D-vitamiinia, purkista otettuna annosohjeita on syytä noudattaa.

Kuvassa Minisunin päärynänmakuinen  D-vitamiini (10 mikrogrammaa) lapsille sekä vahvempi valmiste (50 mikrogrammaa) aikuisille. Kampanjapakkauksia saatavilla rajoitetun ajan.

 

 

Ota meihin yhteyttä

Osoite

Mall of Tripla (4. krs)
Pasilan asema-aukio 1
00520 Helsinki

 Aukioloajat

Olemme avoinna ma-pe 7-22, la-su 9-22